پیام فارس

آخرين مطالب

اظهارات سخنگوی ستاد بودجه؛ افزایش تا 45 درصدی حقوق در سال آینده تا سیاست دولت برای تک نرخی کردن ارز اقتصادي

اظهارات سخنگوی ستاد بودجه؛ افزایش تا 45 درصدی حقوق در سال آینده تا سیاست دولت برای تک نرخی کردن ارز
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مهر /سخنگوی ستاد بودجه با بیان اینکه سیاست دولت تک نرخی کردن ارز است، گفت: افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی و متناسب با تورم و طی سال صورت خواهد گرفت.
مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری اظهار کرد: بودجه محل تعیین ارز و برخی دیگر از قیمت‌ها نیست. لذا آنچه که در بودجه درج می‌شود مبانی محاسباتی تسعیر ریالی منابع ارزی بودجه است زیرا ما بودجه ارزی نمی‌نویسیم بلکه بودجه ریالی می‌نویسیم. بنابراین باید منابع ارزی حاصل از صادرات که سهم دولت است به صورت ریالی تسعیر شود.
وی افزود: تأمین کالاهای اساسی برای دولت مهم است بنابراین همواره سهمی از درآمدهای ارزی دولت صرف تأمین این کالاها با ارز ترجیحی می‌شود.
خانلو ادامه داد: تسعیر ارز کالاهای اساسی به جهت اینکه کنترل قیمتش برای دولت در بازار مهم است با نرخ ترجیحی انجام می‌شود که شما این ارز را با نام 28 هزار و 500 تومانی می‌شناسید. این ارز در واقع ملاک تسعیر درآمدهای ریالی دولت برای کالاهای اساسی و حقوق ورودی مترتب بر واردات است.
افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی و متناسب با تورم
وی تصریح کرد: آنچه که برای دولت در تنظیم لایحه بودجه مهم است این بود که بودجه دولت شوک آور نباشد و نباید با تغییرات ناگهانی مواجه شویم. بنابراین افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی و متناسب با تورم و طی سال صورت خواهد گرفت.
سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با این اقدام هم از بحث شوک آوری جلوگیری می‌کنیم و هم کماکان ارز ترجیحی خواهیم پرداخت زیرا قیمت کالاهای اساسی برای ما مهم است. از سویی دیگر سیاست ارزی دولت باید هم راستا با سیاست‌های پولی بانک مرکزی و سیاست‌های مالی باشد که هدف این سیاست‌ها نیز سمت تک نرخی کردن ارز است.
خانلو افزود: ارز چند نرخی به اقتصاد آسیب می‌زند و تورم زاست بنابراین سیاست دولت حذف این تعددهای نرخ ارز و حرکت به سمت نرخ ارز واحد است. البته سیاست نرخ ارز ترجیحی ادامه دارد اما اصلاح تدریجی متناسب با تورم و به صورت میانگین در طی سال خواهد بود.
وضعیت بازار سرمایه بهتر خواهد شد
وی درباره وضعیت بورس تصریح کرد: بهبود وضعیت بورس سیاست بودجه‌ای نیست. ما سعی می‌کنیم از تصمیماتی که مخل بازار سرمایه باشد جلوگیری کرده و تصمیماتی اخذ کنیم که به بازار کمک کند. اینکه سعی می‌کنیم به تأمین مالی دولت انضباط ببخشیم کمکی است که بودجه دولت می‌تواند به بازار سرمایه داشته باشد. تمام تلاش دولت این بوده که در چارچوب سیاست‌های مالی منضبط خود آسیبی به بازار وارد نشود. ان شاءالله در سیاست کلان و چشم انداز پیش رو وضعیت بازار سرمایه بهتر خواهد بود.
رقم یارانه تغییر نخواهد کرد

توضیح ویدیو
خانلو در رابطه با تغییرات دهک بندی یارانه‌ها در بودجه 1404 گفت: در خصوص بحث یارانه‌ها اولین اقدام به واسطه یکپارچه شدن بودجه منابع عمومی و مصارف آن به بودجه منتقل شد که البته بی ثباتی منابع هدفمندی ما را به این سمت سوق داد.
وی ادامه داد: مصارف هدفمندی باید سر موعد دولت پرداخت شود و اگر هر تاریخی قید شده باشد باید پرداخت صورت بگیرد و ما مصمم شدیم یکپارچگی در این خصوص شکل گیرد تا هیچ عدم اطمینانی برای پرداخت‌ها وجود نداشته باشد. هیچ تغییر عددی برای یارانه‌های نقدی و مستمری بگیران سازمان بهزیستی تا این لحظه در نظر گرفته نشده است.
رئیس‌جمهور برای تصویب کلیات بودجه 1404 به مجلس می‌رود
خانلو در ادامه با اشاره به ارائه لایحه بودجه در روز اول آبان ماه گفت: بخشی از ابهامات مربوط به دو مرحله بودن بودجه است. سال قبل نیز قانون بودجه با تأخیر قابل توجه به دولت ابلاغ شد که این موضوع در اجرای احکام قانون بودجه مؤثر بود. امسال تلاش شد اولین لایحه بودجه مرتبط و منطبق با قانون برنامه هفتم توسعه در موعد مقرر به مجلس ارائه شود.
سخنگوی بودجه تاکید کرد: اگر امروز بعد از ظهر کلیات لایحه بودجه 1404 در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی تأیید شود، فردا رئیس جمهور برای تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس حاضر خواهد شد.
خانلو ادامه داد: طبق زمانبندی، جداول و پیوست در مرحله دوم به مجلس تقدیم می‌شود و تمام این مراحل تا بهمن ماه انجام شود تا به دولت برگردد. در این صورت از ابتدای سال ١4٠4 بودجه به اجرا می‌رسد.
صدور سه مجوز از مراجع بالادستی برای پرداخت مطالبات گندم کاران
وی گفت: تاکنون سه بار از مجوز مراجع بالادستی استفاده شد تا مطالبات گندم کاران پرداخت شود. بر این اساس وقتی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها تراز نیست بایستی یک تصمیم اصلاحی اتخاذ می‌شد تا تجهیز منابع در همان ابتدای لایحه بودجه پیش بینی شود به این ترتیب یکپارچه سازی لایحه بودجه در دستور کار قرار گرفت.
صندوقهای درآمد ثابت بیش از 700 همت منابع در اختیار دارند
سخنگوی بودجه همچنین در واکنش به انتشار 700 همت اوراق مالی در لایحه بودجه گفت: سال آینده عملاً 500 همت اوراق جدید منتشر خواهد شد و 200 همت مربوط به بهادارسازی مطالبات بانک‌هاست.
وی با بیان اینکه هم اکنون صندوقهای درآمد ثابت 717 منابع در اختیار دارند، گفت: توجه کنید که سال بعد 470 همت از بدهی دولت از محل انتشار اوراق سال‌های قبل بازپرداخت خواهد شد. بر این اساس روند طبیعی بازار سرمایه طی خواهد شد و این انتشار اوراق فشار مضاعفی ایجاد نخواهد کرد.
جزئیات افزایش حقوق کارمندان در 1404

توضیح ویدیو
سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و فاصله آن با تورم سالانه بیان کرد: آنچه به عنوان ضریب حقوق کارمندان در نظر گرفته شده فارغ از واقعیت ماجرا است. بسته به ضرایب نرخ اولاد در قانون خانواده و جوانی جمعیت، ضریب حقوق پلکانی به ازای هر فرزند افزایش پیدا می‌کند تا بالای پنج فرزند این رشد به 45 درصد می‌رسد.
وی افزود: در لایحه سال بعد میانگین حقوق و مزایا رشد 28 درصدی داشته و دولت در کنار آن معافیت مالیاتی را 100 درصد افزایش داده است که خود آن به معنای افزایش ضریب حقوق است. حمایت دولت فقط قرار نیست با پرداخت حقوق باشد. هر اندازه مسیر رشد و تولید و اقتصاد مثبت شود اثرگذار خواهد بود. هر یک درصد ضریب حقوق که افزایش می‌یابد، بار مالی ایجاد می‌کند.
هماهنگی بانک مرکزی، سازمان بودجه و وزارت اقتصاد در تنظیم بودجه
خانلو در رابطه با میزان انتشار اوراق و تأثیر آن روی تورم، خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد دو روز گذشته در کمیسیون تلفیق حضور داشتند و آنجا گفتند که برای کنترل نرخ بهره سیاست‌های وزارت اقتصاد معطوف به سیاست‌های سمت رشد است. سیاست‌هایی که اذعان کردند به دلایلی برای آنها نخواستند از نرخ رشد بهره استفاده کنند. آقای همتی عضو دولت هستند و این بودجه دولت است نه سازمان برنامه و بودجه. بانک مرکزی، سازمان بودجه و وزارت اقتصاد در تنظیم بودجه با هم هماهنگ بودند. اوراق مالی 500 همت است و 200 همت برای اوراق ضمان و قابل وثیقه گیری است.
اصلاح تدریجی نرخ ارز ترجیحی
وی در رابطه با نرخ ترجیحی ارز تاکید کرد: نرخ ترجیحی برای کالاهای اساسی تداوم خواهد داشت اما نرخ ترجیحی در بازار اصلاح می‌شود.
امسال در واردات خودرو تأخیر داشتیم
سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با وضعیت حقوق ورودی با بیان اینکه این حقوق به عنوان یکی از درآمدهای دولت محسوب می‌شود، گفت: نرخ تسعیر کالاهای اساسی بسته به تعرفه مؤثر حاصل ضربش همان حقوق ورودی با رشد امسال است. ارز کالاهای اساسی و خودرو از بازار مبادله تأمین می‌شود. حقوق ورودی و تسعیر حقوق ورودی تعیین کننده و تأمین کننده نرخ ارز نیست. محاسبه حقوق ورودی دولت با نرخ 28 درصد برای همه ورودی‌ها محاسبه می‌شود اما مبنای اصلاح حقوق ورودی اصلاح نرخ تسعیر بوده است. امسال در واردات خودرو تأخیر داشتیم و محاسبه حقوق گمرکی کاملاً شفاف سازی شده است. طبق گزارش پژوهشی گمرک جمهوری اسلامی تورم در این قسمت کمتر از یک درصد است.
تسویه مطالبات گندم کاران از عصر امروز
خانلو در پاسخ به اینکه قرار بود پرداخت پول گندم کاران تا آخر هفته گذشته انجام شود شما هم گفتید امروز پرداخت می‌شود، آیا منابع آن تأمین شده است؟ عنوان کرد: منابع مالی آنچه از مطالبات باقی مانده بود حدود 15.5 همت بود که منابع آن تأمین شده و از امروز عصر شروع می‌کنند تسویه را انجام دهند. برای سال آینده هم با توجه به افزایش خرید تضمینی در قالب یارانه نان پیشبینی هایی صورت گرفته تا خرید تضمینی بدون مشکل اتفاق بیفتد.
منابع و مصارف هدفمندی بالغ بر 935 همت است
وی در رابطه با رشد منابع عمومی در بودجه 1404 در مقایسه با بودجه سال جاری اذعان کرد: در مورد رشد بودجه به لحاظ تجمیع منابع خارج از بودجه داخل بودجه ظاهر بودجه این اعداد را نشان می‌دهد. منابع و مصارف هدفمندی بالغ بر 935 همت است و غیر از اینکه فرابودجه وارد بودجه شده این اعداد به صورت واقعی، وارد بودجه شدند و هر عدد باید با محتوای خاص خود مورد بررسی قرار گیرد و با لحاظ اعداد رشد حدود 40 درصد است.
بنزین گران می‌شود؟
سخنگوی سازمان برنامه بودجه در رابطه با تأمین ارز واردات بنزین و دلایل کاهش پیشبینی صادرات نفت گفت: در مورد بنزین با ناترازی میزان تولید و میزان مصرف مواجه هستیم لذا از کشوری که صادر کننده بنزین بودیم با همین رویه به واردکننده صرف بنزین تبدیل خواهیم شد. مجموع سیاست‌هایی روی بنزین اثر گذار است که قیمت‌های انواع سوخت باید مورد بررسی قرار گیرد و با هر اصلاحی رابطه نسبی میان آنها به هم نخورد. به هر حال گریزی نیست که به سمت اصلاحات حرکت کنیم تا زمینه ساز رشد و بهره وری باشد.
خانلو اضافه کرد: این اصلاحات نیازمند تصمیم گیری در سطح کلان است و باید همه جنبه‌های آن دیده شود. گاهی سیاست‌های غیر قیمتی هم می‌توان برای کنترل مصرف و بهینه مصرف کردن اعمال کرد. رشد فزاینده اعداد و ارقام به صلاح نیست ادامه پیدا کند. به لحاظ اقتصادی و غیر اقتصادی عقل سلیم می‌طلبد به سمت اصلاحات برویم اما اصلاحات شوک آور نباشد. فعلاً در لایحه بودجه هم هزینه واردات بنزین به عنوان 65 همت در نظر گرفته شده است.
پیش بینی همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه
وی در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان و ابهامات پیرامون آن بیان کرد: سال گذشته زمان تنظیم لایحه بوده اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز آنها پیشبینی شد و 9 درصد به 10 درصد افزایش پیدا کرد. قانون متناسب سازی، تیر ماه نهایی و ابلاغ شد و آئین نامه ماده 28 هم مرداد ماه به تأیید هیئت وزیران رسید و در نحوه محاسبه مشکلاتی پیش آمد. خیلی از شغل‌ها از بین رفتند و شاغل همتراز باید شبیه سازی می‌شد و طی رفت و برگشت‌های بسیار جداول طراحی و احکام آنها صادر شد و از ابتدای سال نفری یک میلیون تومان را به عنوان ما به التفاوت یکسان سازی همه عزیزان پرداخت کردیم. متناسب سازی هنوز صندوق فولاد انجام نشده و در حال انجام هستیم. برای این موضوع در لایحه بودجه 1404 برای آن 104 همت پیشبینی شده است.
تکمیل می‌شود...

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/870656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نبرد جنسیتی در آمریکا

سرمقاله همشهری/ پاسخی بدون تعلل و شتاب‌زدگی

سرمقاله شرق/ وفاقی که نه معنایی خواهد داشت نه فایده‌ای

سرمقاله جمهوری اسلامی/ مسیری برای ائتلاف ضدصهیونیستی

سرمقاله فرهیختگان/ برهم زدنِ خطای محاسباتیِ اسرائیل یعنی چه؟

سرمقاله قدس/ تأکید بر نقشه راه جمعه نصر

اسفناج برای سنگ کلیه؛ مفید یا مضر؟!

محصولات آرایشی طبیعی، لزوما ایمن و بدون آلرژی نیستند

فرق درد دیسک کمر با سنگ کلیه و کیسه صفرا چیست ؟

روش درمانی لیزر برای کدام نوع از مشکلات دیسک کمر قابل اجراست؟

نقش ژنتیک در ایجاد سنگ کلیه

زمان‌بندی انتظار برای تخصیص ارز واحدهای تولیدی و بازرگانی اعلام شد

دستور عارف برای افزایش ارزش افزوده اموال دولتی

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به کانال 67 هزار تومان وارد شد

تداوم روزهای خوب بورس با رشد 25 هزار واحدی شاخص کل

مهاجرانی: دولت تلاش می‌کند تا ناترازی‌های بودجه را به حداقل برساند

مقام وزارت راه: با یک بخشنامه خلق‌الساعه، دو میلیون تن ترانزیت را از دست دادیم

قیمت هر کیلو گرم گوجه‌فرنگی در مرز 50 هزار تومان

کسری بودجه جاری چقدر است؟

جبران خسارت کاربران راننده پس از رسیدن به مبدأ در سفرهای لغوشده / به‌روزرسانی شرایط لغو سفر در اسنپ

منابع سازمان هدفمندی از کدام محل افزایش می یابد؟

توپ و تور سرمربی کره‌ای تیم ملی: زنان والیبال ایران پایه ضعیفی دارند

اختصاص سکوی اختصاصی بارگیری سوخت در پالایشگاه بندرعباس به فارس

درآمد تپسی در مهر 1403 بیش از دو برابر مهر 1402/ 115 درصد رشد در درآمدهای استارتاپ فرابورسی

ورود کامیون با حجم بالای 20 تن در آزادراه شاهچراغ ممنوع است

از کودکی ام یاد گرفتم که بگویم، مادر پدرم نذر پدر مادر ارباب + ویدئو

شهادت امام جمعه مردمی و با اخلاق کازرون خسارت بزرگی است

استان همدان مدال برنز مسابقات "رفاقت مهر" را کسب کرد

فراخوان جشنواره امتنان، نخبگان جامعه کار و تولید فارس

«خور» بزرگترین تولیدکننده آلو در کشور (تصاویر)

اختصاص سکوی ویژه بارگیری سوخت در پالایشگاه بندرعباس به فارس

جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی 29 بهمن در روز اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود

مدافعان وطن در آغوش ایران آرام گرفتند

تمرکز بر معرفی میراث ناملموس در جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی

قیمت گوشی سامسونگ دوشنبه 7 آبان 1403/ پرفروش‌ترین مدل کره‌ای چقدر فروخته می‌شود؟

تشییع پیکر مطهر شهید مدافع امنیت نعمت نوری در زاهدان

پیکر مطهر شهید حمله تروریستی تفتان در حرم شاهچراغ (ع) تشییع شد

بررسی مسائل حوزه و طلاب در نشست نهادهای حوزوی فارس

رژیم غاصب صهیونیستی می خواهد حمله ناموفق خود را بزرگنمایی کند

پرورش یک میلیون و 530 هزار و ششصد و هشتاد و پنج قطعه جوجه یک روزه در مهر ماه سال جاری در شهرستان بابل

لزوم ساماندهی و ارتقای کیفیت خدمات رسانی در روزبازارهای منطقه 15

پزشکیان یک رکورد تاریخی را به نام خود ثبت کرد!

ورود پیکر شهید «علیرضا علیزاده» به فارس / سرباز وطن در زادگاهش آرام می‌گیرد

ضرورت برگزاری نشست های تبیین گفتمان رهبر انقلاب برای طلاب

این تیم بی‌تاب پس گرفتن صدرنشینی است

مراسم تشییع امام جمعه شهید کازرون

اتمام واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن و مسکن مهر در دستور اجرا

حذف افراد به دلیل گرایش‌های سیاسی با اصول اسلامی و اخلاقی همخوانی ندارد

فیلم|مراسم تشییع امام جمعه کازرون

آیین تشییع پیکر امام جمعه کازرون برگزار شد + فیلم